Tee päring

Uudised

08.12.2021

E-poe loomine – lihtne või täielik peavalu?

E-kaubanduse mahud on liikumas järjest tõusvas joones ning paljud seni ainult füüsilise kauplusena tegutsenud ettevõtted võivad selles olukorras kaaluda e-poe avamist. Kaup on ju juba olemas ning selle välja saatmine ei tundu väga keerulise ülesandena. Siiski pole e-poe logistika korraldamine päris sama nagu füüsilise kaupluse puhul. Alguses lihtsana tundunud ülesandest võib saada suur peavalu ning väljakutse kõigile ettevõtte töötajatele.

Enne kui hakkate püsti panema oma e-poodi, tasuks mõned asjad läbi mõelda ja kaaluda, kas teil on endal piisavalt võimekust, et tegeleda e-kaubandusega iseseisvalt või võiksite kasutada mõne partneri abi.

 Enne e-poe loomist mõelge algatuseks läbi järgmised küsimused:

 ·        Kas ja kui palju lisamüüki võiks e-poe teel tulla?

·         Kui suured peaksid olema teie toodete laovarud?

·         Kuidas plaanite e-poodi püsti panna: kas osta juba valmis lahendus või ehitada otse oma süsteemide peale?

·         Kus te tellimusi komplekteerite ja kuidas neid saadate?

·         Kust tuleb selleks vajalik pakend ja kus seda hoiate?

E-poe loomise esimesed sammud

Veebipoe loomisel on oluline tähelepanu pöörata kliendikogemusele – kiirus, mugavus, informatsiooni leitavus ja küsimustele vastuste saamine. E-poode võrreldes, loeb kliendi jaoks ennekõike teenusepakkuja kiirus ja klient ostab oma toote sealt, kus kaup on juba laos olemas, mitte “tellimisel” või “7-21 päeva tarnega”. Sellega peab arvestama laovarusid planeerides.

E-poodi püsti pannes on üheks variandiks osta valmis lahendus ja kohandada vastavalt enda ärivajadustele. Teiseks variandiks on leida arendaja ja ise ehitada veebipood otse oma olemasolevate süsteemide peale. Ise tehes peab kindlasti arvestama sellega, et ka e-pood vajab pidevat tähelepanu, arendusi, korrashoidu, uuendusi jms. Ei tasu arvata, et valmis tehtud e-pood teenib äri aastaid. Pidev endapoolne arendamine, toimetamine ja panustamine on siinkohal oluline märksõna konkurentsivõime hoidmises.

Tellimuste komplekteerimise ja saatmise puhul tuleb otsustada, kas teete seda oma inimestega ettevõtte enda laost/kauplusest ja lasete oma töötajatel edastada info postipaki-/kullerettevõtetele või hoopis ostate laoteenust koos transpordiga kuskilt mujalt sisse. Viimasel juhul saaksite liidestada oma süsteemi laoteenuse pakkuja omaga ja lõppkliendini veo hinnad võivad sellel juhul olla odavamad, kuna logistikaettevõttel on mahud suuremad kui vaid ühe e-poe mahtudelt pakkumist võttes.

Kuidas näeb välja e-poe tellimuste teekond, kui on laoteenus sisse ostetud  teenusepakkujalt?

Makrovaates on mitmeid süsteeme ja osalisi, kelle vahel info peab liikuma: müüja süsteemid ja majandustarkvara, veebipood oma makselahendustega, laoteenuse pakkuja tarkvara või siis oma laoarvestuse moodul, kullerfirmade süsteemid.

Esmalt peab jõudma veebipoe aknasse õige info laos oleva kaubakoguse kohta või siis märge, mis annab kliendile teadmise, kas kaup on “laos” või vajab lähetamine teatud arvu päevi ooteaega. Kui klient esitab tellimuse, siis peab tellimus jõudma nii kaupmehe enda süsteemi kui ka lao või laoteenuse pakkuja ja valitud kullerteenuse ehk “last mile” pakkuja süsteemi.

Nendest süsteemidest saab kaupmees info saadetise pakendi, koguse, kinnitus- ja/või jälgimisnumbri kohta. Kaupmehe laos võiks pakenditele juba peale minna ka saadetise infoga sildid, mis on vormistatud kullerteenuse pakkuja süsteemidega ühilduvas vormis. Nende siltide alusel teab kuller pakid õigesse kohta toimetada.

Täna on olukord, kus igal kaupmehel on n-ö “oma” lahendus välja töötatud. Mõnel on kõik automatiseeritud ja mõnel on vastupidisel lausa eraldi inimesed selle jaoks, kes manuaalselt sisestavad e-poe tellimused ettevõtte majandustarkvarasse ja laosüsteemi, siis tellivad kullerfima lehelt veo või viivad ise pakid pakiautomaatidesse. Kõik sõltub ettevõtte suurusest, võimalustest ja tellimuste igapäevasest arvust.

Hea klienditeenindaja ei pruugi olla hea laotöötaja

Kui e-poe tellimusi komplekteerivad kaupluses kohapeal oma töötajad, siis võivad sellega kaasneda teatavad ohukohad, mida tuleb silmas pidada. Esiteks ressursipuudus. Kampaaniamüükide ajal on tõenäoline, et tellimuste arv kasvab plahvatuslikult ja tekib olukord, kus kaupmees üksi ei suuda neid mahte lühikese ajaga ise ära teenindada. Seetõttu võib klientidel tekkida pahameel ja rahulolematus ostukoha suhtes, vaatamata heale ostuhinnale. Hind on küll üks oluline aspekt, kuid tähtis on lubadustest kinni pidada ja toode mõistliku aja jooksul ostjale toimetada.

Teiseks ohukohaks võib olla teenusepakkuja kompetents. Ise e-poe tellimustega tegeledes, täidavad klienditeenindajad laotöötaja rolli, kuid need ei ole omavahel võrreldavad ja vajavad erinevaid kompetentse. Nii võib tekkida vigu komplekteerimisel ning hiljem on nende tagastustega tegelemine ja korrigeerimine üks paras peavalu. Enda kogemusest tean, et lapsele spordijalanõusid veebipoest tellides, ootasime pakki kolm nädalat ja kui lõpuks tellimus saabus, siis olid sama jala jalanõud ja needki erinevast numbrist.

Logistika Pluss aitab lihtsustada e-poe pidamist

Logistika Pluss pakub oma klientidele kõik-ühes paketti, kus meie laosüsteem on liidestatud kas otse või läbi vahendusprogrammide kaupmehe süsteemidega hoides laosaldo alati korrektsena. Tellimuse saabudes jõuab see otse meie süsteemi ja seetõttu kaob ära ooteaeg komplekteerimise alustamiseks ning ühtlasi liigub info läbi Logistika Plussi lahenduse ka “last mile” pakkujani. Tellimuste komplekteerimine toimub kaupmehega kokkulepitud ajaaknas ning kullerfirma saabudes on pakid kenasti pakitud, sorteeritud ja saatmisvalmis. Kaupmehed aga saavad keskenduda oma põhitegevusele – müügi kasvatamisele ja müügikanalite arendamisele.

Viimased uudised